dinsdag 27 januari 2009

Albert II goes Obama

Beste lezer,

Het is sterker dan mezelf: ik zoek gelijkenissen tussen mensen. Fysische gelijkenissen, tics, een treffend gelijkende stem, een identiek bulderende glimlach, een karaktertrekje,... Als christendemocrate geloof ik nochtans diep in het feit dat iedereen uniek is, een unieke combinatie van gaven en gebreken. Maar toch kan ik het niet laten een zekere verbondenheid tussen mensen te zoeken door voort te gaan op gelijkenissen.

En ja, zo zag ik het vandaag in de loop van de dag opeens ! Koning Albert II, staatshoofd van België, heeft vandaag een beklijvende toespraak gehouden over de vereiste aanpak van de financiële en economische crisis. En plost zag ik het! Albert II heeft treffende gelijkenissen met... Barack Obama! Ik overloop er even enkele die ik heb opgespoord...

1. Albert en Barack zijn beiden staatshoofd.
2. Van de natie waar ze aan het hoofd van staan, is de leuze "eenheid in verscheidenheid", beiden federale staten.
3. De eedaflegging van beide heren verliep met enige moeite....
4. Beiden hebben knappe echtgenotes. Naar de eega van Albert II is het nummer "Dolce Paolo" genoemd. Barack heeft dan weer een "Michelle, my belle"...
5. Beiden hebben ze een plan voor de crisis klaar+ een voluntaristisch discours hieromtrent. Van Obama konden we dit wel verwachten. Van Koning Albert iets minder. Maar niets is minder waar... Vandaag bracht Albert II op het paleis een heel sterke boodschap over in zijn nieuwjaarsspeech. Kernwoorden van beide crisisplannen: sterk antwoord op financiële crisis + inzetten op ecotechnologie...

Mmm een verdienstelijke poging, maar ik moet toegeven dat ik niet veel verder kom dan bovenstaande elementen...

Jullie een idee? Alle tips zijn welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten