vrijdag 13 maart 2009

Waregem en Oudenburg iets dichter dankzij zonnepanelen !

dag lezer,

Zonnepanelen zitten in de lift.
Das goed.
Zonnepanelen stimuleren bedrijven en zorgen voor werk.
Das ook goed.
Maar zonnepanelen brengen ook mensen dichter.
Das nog beter.

Zo ligt Waregem binnenkort net iets dichter bij Oudenburg. En laat dit nu net naast Waregem, één van mijn geliefkoosde plekjes in de provincie zijn.

Een aantaljaar geleden, toen ik net begon te werken voor de minister-president Yves Leterme leerde ik de prachtige gemeente Oudenburg kennen. Ik had er eerder wel van gehoord, maar was er nog ooit geweest. Ettelgem, een deeltje van Oudenburg was toen net "dorp met toekomst" geworden... en dat werd door de Vlaamse Regering in de bloemetjes gezet. Niet minder dan 100 enthousiaste dorpelingen waren aanwezig op de bekroning van Ettelgem. Sindsdien ben ik er af en toe terug geweest. Oudenburg ligt op een steenworp van Oostende, is minder bekend als de Koningin der Badsteden zelf, maar heeft toch zo veel te bieden. Niet in het minst een zeer sympathieke burgemeester Ignace Dereeper en zeer bekwame en vriendelijke schepenen. Onlangs had ik het geluk aanwezig te zijn op de nieuwjaarsreceptie van Oudenburg, waar Ignace gevierd werd omwille van 20 jaar bekwaam burgemeesterschap. De burgemeester is eveneens lid van de provincieraad en is steeds te vinden voor innovatieve projecten. De plaatselijke CD&V-afdeling boomt, net als de Jong CD&V afdeling onder leider van Pieter Vanessche.

Aangenaam was mijn verrassing toen ik las dat het grootste zonnepanelenpark van Vlaanderen in Oudenburg zal worden gebouwd ! En wie bouwt het? Enfinity, het Waregemse groenestroombedrijf! Ja, datzelfde dat eveneens het dak van het Waregemse stadhuis met zon zal beleggen. (zie eerder berichtje op blog hierover). Er zullen maar liefst 18.000 zonnepanelen worden geplaatst op een terrein van vier hectare groot. Het project kost 13 miljoen Euro en zal vanaf eind van dit jaar volgens de ontwikkelaars ruim 1000 gezinnen van stroom kunnen voorzien !

Geen opmerkingen:

Een reactie posten